کاهش ارزش لیر از سر گرفته شده است



لیر ترکیه پس از کاهش بی سابقه هفته گذشته در سایه اقدامات دولت، روز دوشنبه در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، لیر در ساعت 10:13 به وقت محلی در استانبول با 5.3 درصد کاهش به 11.3366 لیر در برابر دلار آمریکا رسید.

این ارز هفته گذشته رشد هفتگی تاریخی را ثبت کرد و روند نزولی هفت هفته ای خود را متوقف کرد. بر اساس مکانیزمی که هفته گذشته اعلام شد، دولت ترکیه به دارندگان سپرده متاثر از کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی، علاوه بر نرخ بهره، غرامت نیز پرداخت خواهد کرد. اگرچه این اقدامات ارزش لیر را در هفته گذشته افزایش داد، اما سؤالات در مورد تأثیر بالقوه این سیاست بر تورم و بودجه همچنان قوی است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: بانک مرکزی برای اصلاح نرخ ارز عجله نخواهد کرد.

ابراهیم آکسوی، اقتصاددان ارشد در هلدینگ HSBC ترکیه، گفت: “این اظهارات ممکن است نشان دهنده این باشد که دولت ترکیه به دنبال کاهش نرخ مبادله به زیر 9 لیر در برابر دلار است. با این حال، شهروندان ترکیه همچنان در تلاش برای خرید ارز هستند. اگر وجود داشته باشد. خبری از فروش ارز بانک مرکزی نیست، احتمال افزایش نرخ دلار در برابر لیر وجود دارد.

شاخص اعتماد بانک مرکزی برای تولیدکنندگان ترکیه در ماه دسامبر کاهش یافت که نشان دهنده پیامدهای نوسان شدید این ماه است. استفاده از ظرفیت از 78.1 درصد در نوامبر به 78.7 درصد در دسامبر افزایش یافته است.

به گزارش بلومبرگ، در همین حال، وزارت بهداشت ترکیه گفت که موارد نوع Omicron بیش از 10 درصد از کل موارد شناسایی شده در شهرهای بزرگ را تشکیل می دهد، اما هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد زیرا نرخ بستری در بیمارستان بالا نیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید