دمشق: بازگرداندن جولان اشغالی به خاک سوریه یک حق ابدی است



به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سوریه تشدید اقدامات خطرناک و بی‌سابقه اسرائیل در بلندی‌های جولان اشغالی را به شدت محکوم می‌کند».

در این بیانیه آمده است: جولان اشغالی بخشی جدایی ناپذیر از خاک سوریه است و تلاش برای بازگرداندن کامل آن ادامه دارد.

بر اساس این بیانیه، بازگشت جولان به وطن حقی ابدی است که به مرور زمان از بین نخواهد رفت و این یک وظیفه قانونی بر عهده سوریه است.

وزارت خارجه سوریه افزود: رفتار تحریک آمیز اسرائیل بدون حمایت دولت های مختلف آمریکا به این مرحله نمی رسید.

دمشق بار دیگر حمایت خود از شهروندان خود در جولان اشغالی سوریه و مقاومت آنها در برابر اشغالگر را اعلام کرد.

رژیم صهیونیستی به ریاست نفتالی بنت شب گذشته در رویارویی جدید با جامعه جهانی با گسترش شهرک سازی در بلندی های جولان اشغالی سوریه موافقت کرد که کارشناسان آن را ریشه در شخصیت و نیات سیاسی بنت می دانند.

این طرح مدعی است که اسرائیل به دنبال توسعه زیرساخت های مناسب برای دو برابر کردن تعداد شهرک نشینان در موسوم به “شورای منطقه ای بلندی های جولان” و “شورای محلی کاخ” در پنج سال آینده خواهد بود.

رسانه های صهیونیستی همچنین گزارش دادند که بر اساس این طرح، 576 میلیون متر مربع برای برنامه ریزی و مسکن در بلندی های جولان هزینه می شود که شامل ساخت 7300 واحد مسکونی در شهرک های جدید طی پنج سال آینده می شود.

این طرح همچنین شامل ساخت دو شهرک جدید صهیونیستی در بلندی های جولان اشغالی سوریه به نام های «آصف» و «باران» و توسعه شهرک های جدید خواهد بود.

اشغال بلندی‌های جولان توسط رژیم صهیونیستی و تصمیم‌های این رژیم برای افزایش شهرک‌سازی‌ها در منطقه کاملاً مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و قوانین و موازین بین‌المللی است و بر همین اساس جامعه جهانی بارها از این رژیم برای اشغال منطقه خواسته است. از هرگونه دخل و تصرف خودداری کنید.

به عنوان مثال، سازمان ملل متحد در 10 دسامبر 1400 به اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه با تصویب قطعنامه ای مبنی بر این که اقدامات رژیم اشغالگر اسرائیل با هدف انجام خواهد شد یا خواهد بود، پاسخ داد. تغییر ماهیت و وضعیت حقوقی جولان سوریه که بی اثر، بی اثر و ناقض آشکار قوانین بین المللی است.

149 کشور به قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی با عنوان “جولان اشغالی سوریه” رای مثبت دادند، در حالی که تنها رژیم و آمریکا به آن رای منفی دادند و 23 کشور نیز رای ممتنع دادند.

در این قطعنامه از رژیم صهیونیستی به عنوان یک قدرت اشغالگر خواسته شده بود که تصمیمات خود در رابطه با جولان اشغالی سوریه به ویژه قطعنامه شماره 497 شورای امنیت در سال 1981 را لغو کند که بر تصمیم این رژیم مبنی بر تحمیل قوانین و اختیارات خود بر جولان اشغالی سوریه صحه می گذاشت. اثر حقوقی، اجرا.

و این دومین قطعنامه سازمان ملل در محکومیت رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه بود زیرا 10 روز پیش سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای از رژیم اشغالگر صهیونیستی خواست تا 4 ژوئن 1967 از جولان اشغالی سوریه به طور کامل عقب نشینی کند.

94 کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند، 6 کشور از طرف رژیم صهیونیستی به آن رای منفی دادند و 69 کشور نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

رژیم صهیونیستی در جریان جنگ شش روزه اعراب در ژوئن 1967 بلندی های جولان سوریه را اشغال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید