صنعت بیمه باید برای کاهش خطرات اقدام کند/تجارب جهانی در افزایش تاثیر بیمه زلزله



پژوهشگران معتقدند صنعت بیمه کشور علاوه بر احیای نظام مهندسی، باید تاثیر بیشتری در ایمن سازی سازه ها در برابر زلزله داشته باشد. از آنجایی که حضور شرکت های بیمه در کاهش ریسک خطرات و اطمینان از تامین حق بیمه توسط این شرکت ها موثر است، حضور نهادهای دولتی مانند بیمه مرکزی ضروری است.

با توجه به دندان های ما دکتر مرتضی بسطامی، دانشیار پژوهشکده سازه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در وبینار تخصصی به مناسبت سالگرد زلزله ویرانگر 5 آذر 1382 و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی گفت: غرامت موضوع شماره یک در خطرات است. : در آنجا بررسی تصادفات از سال 1970 تا 2019 نشان می دهد که میزان خسارات اقتصادی ناشی از مخاطراتی مانند طوفان، زلزله و سیل در جهان رو به افزایش است.

وی دلیل این افزایش را افزایش شهرنشینی و انباشت سرمایه در یک منطقه دانست و افزود: برای برآورد خسارت سه معیار «ضریب خسارت احتمالی»، «احتمال خسارت» و «منابع موجود برای مقابله با این مشکلات در منطقه» وجود دارد. بر این اساس و بر این اساس شرکت های بیمه به سمت کاهش ریسک هدایت شده اند.

بسطامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیمه ها چه تضمینی برای پرداخت خسارت دارند، گفت: لازم است نهادهای دولتی مانند بیمه مرکزی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در اینجا ورود کنند.

وی با اشاره به خسارات 3 تا 4.5 میلیارد تومانی پس از زلزله بم، نبود پوشش بیمه ای در حوزه ساخت و ساز را چالشی که نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته با آن مواجه است، عنوان کرد. اما این کشورها در این زمینه وضعیت بهتری دارند.

دانشیار پژوهشگاه سازه های پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به نقش صنعت بیمه در کاهش ریسک ادامه داد: صنعت بیمه پس از عملیاتی شدن نظام مهندسی باید برنامه ریزی هایی را برای کاهش ریسک ها انجام دهد. زیرا صنعت بیمه می تواند بر زمینه هایی مانند ارتقای کیفیت انتخاب زمین، مصالح ساختمانی و طراحی سازه نظارت داشته باشد. انجام این کار باعث کاهش ریسک ها و افزایش اعتماد به شرکت های بیمه می شود.

بسطامی به بیان تجربیات کشورها در این زمینه پرداخت و گفت: کمیسیون زلزله در نیوزلند در سال 1945 مشکلاتی را که پس از زلزله و به دلیل سرعت کم بازسازی ساختمان ها پس از زلزله 1931 ولینگتون «تیپیر» به وجود آمد، ساماندهی کرد. در سال 1942 تاسیس شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در آن زمان خرید پوشش زلزله اختیاری بود، بنابراین اکثر مردم بیمه نبودند و بیشتر ساختمان‌ها به دلیل کمبود پول از سوی مالکان تعمیر نشدند؛ بنابراین در سال 93 صندوق بلایای طبیعی به صورت غیرمجاز انجام شد. در این کشور راه اندازی شده است.

این پژوهشگر حوزه زلزله تاکید کرد: با این کار مردم این کشور از خطر زلزله آگاه می شوند چرا که تاثیر بیمه بر آنها زیاد است و این آگاهی عمومی به دلیل آزمونی است که توسط این امر ارائه شده است. کمیته.”

یکی از پرهزینه ترین زلزله ها در صنعت بیمه کالیفرنیا در سال 1994 رخ داد. زلزله نوتردام امسال 20 میلیارد دلار خسارت وارد کرد که 12.5 میلیارد دلار (60 درصد هزینه ها) تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

به گفته وی خسارت وارده به صنعت بیمه در این حادثه بیش از کل حق بیمه های دریافتی در منطقه طی 30 سال گذشته بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید