ورزشکاران قمی منتظر حمایت مردمی هستند



به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، از افتخارات ورزشی قم می توان به حضور 80 تیم از این استان در لیگ های مختلف کشور، چند مربی در ارگان های تیم ملی و حضور ده ها داور ممتاز در سطح ملی و بین المللی اشاره کرد. مسابقات و این برخلاف کسب ده ها مدال بین المللی، جهانی و آسیایی توسط ورزشکاران است تا این استان در مسیر پایداری در عرصه ورزش به ویژه مسابقات قرار گیرد.

وجود بزرگترین سایت ورزش های هوایی کشور در مجموعه کوه نمک قم و فعالیت 3 استادیوم ورزشی از جمله ورزشگاه یادیگر امام قم با ظرفیت 10000 نفر، 19 استخر و پارک آبی و 66 سالن بدنسازی. ، ساعت 11 صبح ایستگاه های ورزشی، 30 خانه ورزش روستایی، 43 ورزشکار، سالن کشتی دره پوریا، زورخانه تخصصی، زمین ورزشی اختصاصی ورزش های ساحلی، احداث زمین چمن مصنوعی در روستاهای استان، افتتاح موسسه تربیت بدنی و تجهیز 100 مسجد با تجهیزات ورزشی از جمله توانمندی های ورزشی استان قم.

فعالیت حدود 5000 تکواندوکار در 50 باشگاه ورزشی و خانه تکواندو، 2000 فوتسالیست در رده های سنی مختلف، 840 دوچرخه سوار در رشته ها و مسابقات عمومی، تشکیل هزار ورزشکار، اعضای شورای بسکتبال منطقه، فعالیت 900 ورزشکار، … از آن بیش از 40 مربی حرفه ای بیش از 20 باشگاه ووشو، 8 باشگاه سوارکاری با 215 اسب و 50 سوار حرفه ای چابک، 700 نفر مرد و زن در رشته تنیس روی میز در 6 باشگاه خصوصی، 420 ورزشکار و 20 مربی در چهار زورخانه در کشتی، زورخانه ای، 70 نفر در زمین های گلف، مینی گلف، “بهکاب” با پنج مربی فعال، 23 پایگاه استعدادیابی در هندبال، فعالیت 100 ورزشکار و چهار داور در هاکی بانوان، فعالیت 4000 نفر در رده های مختلف بسکتبال، 700 عضویت. ورزشکار و مربی در هیئت ورزش های عمومی، 12000 ورزشکار بیمه شده در 114 باشگاه در رشته های بدنسازی، بدنسازی و وزنه برداری، فعالیت چهار باشگاه کوهنوردی با 800 کوهنورد و 110 کبدی و همچنین فعالیت 300 جانباز حرفه ای و معلول. ورزشکاران از حکم 50 معلولیت زن بخشی از توانمندی های ورزشی قم است.

چالش ورزش قم

ورزش حفظ که با وجود توانمندی ها، جوانان مستعد، قهرمانان، مربیان و پیشکسوتان فراوان و در رشته های مختلف ورزشی شناخته شده، دارای عناوین مختلف ملی و بین المللی است، از چالش ها و مشکلاتی نیز رنج می برد.

ورزش قم امروز در همه ابعاد به شدت نیازمند شایستگی است. محرومیت چند تیم لیگ برتری در رشته های مختلف در سال های اخیر، نبود اسپانسر را تنها چالش بزرگ ورزش قم کرده است، اما بخش مهمی از آن را باید در مدیریت ورزش قم جست وجو کرد.

از دیگر چالش های ورزش قم در حوزه مدیریت، شروع کارآفرینی توسط نهادهای مختلف است. برخی سازمان ها و نهادها از طریق ایجاد باشگاه ها و سالن های ورزشی به جمع آوری پول می پردازند و در نتیجه هیئت های ورزشی به حاشیه رانده می شوند.

در فوتسال نیز چنین وضعیتی وجود دارد و علیرغم استعدادهای فراوان قم در این رشته که ستون فقرات تیم های مطرح لیگ برتر انگلیس را تشکیل می دهند، تیم فردوس قم در لیگ کنونی فاجعه بارترین نتایج فوتسال سال های اخیر را کسب کرده است. و حالا برای ماندن مشکلات مالی و عدم حمایت های لازم باعث شد بسیاری از ورزشکاران بومی در استان های دیگر به کار خود ادامه دهند و پس از آن مسابقات قهرمانی ورزش استان با چالش جدی مواجه شود.

در سایر رشته ها نیز ورزش قم با مشکلاتی مواجه است که برای ارتقای فعالیت های ورزشی به ویژه در رشته های مسابقات باید جدی گرفته شود.

یکی دیگر از چالش های ورزش قم این است که افرادی که وارد عرصه ورزش می شوند ممکن است دلسوزی لازم را داشته باشند، اما به دلیل نداشتن و مطالعه نکردن ورزش لازم، مشورت نکردن با پیشکسوتان و افراد با تجربه و عدم شناخت توانایی ها، قوت و ضعف و همچنین اقدامات انجام شده منجر به اقداماتی شد که از روی رحمت شروع شد و نتیجه مثبتی نداشت.

ورزش بانوان

به گفته کارشناسان و ریاضیدانان قمی، داشتن استادیوم چند منظوره اختصاصی و سرپوشیده برای تمرین و آمادگی در رشته های مختلف ورزش قهرمانی مهمترین نیاز ورزشکاران زن و دختر قمی است. با توجه به جایگاه ویژه استان قم در مسائل فرهنگی، مهم ترین موضوعی که نمی تواند بانوان و دختران ورزشکار را از ورزش و کسب مدال های ملی و بین المللی محروم کند، ایجاد زیرساخت های اختصاصی است تا بتوانند در عرصه ورزش قهرمانی برنامه ریزی کنند. با خیال راحت. اتخاذ تدابیر

کمبود بودجه و اعتبار برای مسابقات قهرمانی و ورزش همگانی بانوان، ممنوعیت برخی از رشته‌های ورزشی در زمان استقرار در بسیاری از استان‌ها، نبود امکانات مناسب برای پیاده‌روی و دویدن و نبود شرایط لازم فرهنگی در این زمینه از جمله چالش‌های پیش رو. ورزش بانوان در قم

کمبود سرانه ورزش های داخل سالن (مانند ورزش های رزمی، توپ و کرلینگ و غیره) و ورزش های خارج از منزل (مانند اسکی، دوچرخه سواری، دو و میدانی، فوتبال بانوان و…)، نبود مکان های تفریحی برای بانوان، کمبود پارک و پارک بانوان. پارک ها، عدم حمایت قانونی و رسمی از ورزش بانوان، کمبود بودجه و اعتبار برای ورزش قهرمانی و همگانی بانوان، از چالش های پیش روی ورزش بانوان قم است.

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 تعداد بانوان قم حدود 700 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 292 هزار نفری است در حالی که تنها یک مجموعه ورزشی تخصصی در استان برای بانوان وجود دارد.

کمبود شدید سالن های سرپوشیده برای بانوان می تواند یکی از چالش های زیرساختی اصلی ورزش قم باشد. جمعیت استان قم حدود 700 هزار زن در یک سالن اختصاصی و چند باغ بانوان است.

ورزش بانوان مشکلات اساسی دارد و این معضل که مطالبات بانوان سراسر کشور است باید به دور از برنامه های هیجانی به صورت ریشه ای حل شود. ایجاد قوانین حمایتی و ارتباط با مراجع و علما می تواند به حل مشکلات ورزش بانوان کمک کند.

تیم های کلیدی و آینده ای روشن برای ورزش قهرمانی

تجربه تلخ تیم لیگ برتری فوتبال صبای قم نشان از سرمایه گذاری روی تیم های پرطرفدار با تمرکز بیشتر بر بومی سازی داشت چرا که صبای قم به دلیل عدم استفاده از توانمندی های بومی دارای تیم های هسته ای برای کودکان، نوجوانان و جوانان است. افتخارات

فوتبال و فوتسال از پرطرفدارترین رشته های ورزشی به عنوان موتور محرکه این ورزش هستند که وضعیت آن ها وضعیت عمومی ورزش استان را مشخص می کند. انحلال تیم فوتبال صبای قم، حذف تیم فوتبال پنج نفره قم پس از نزدیک به دو دهه حضور در لیگ برتر انگلیس در سال های اخیر و همچنین تغییر نام و اینکه آیا تنها پنج نفره است. تیم فوتبال یک طرفه چون اسپانسر وجود ندارد.

استان قم در رشته فوتسال پیشگام محسوب می شود و بازیکنان و مربیان صاحب نام این استان استخوان بندی اصلی تیم ها در مسابقات کشوری و کشوری بودند. مشکل بزرگ امروز فوتسال قم این است که به دلیل مشکلات شدید مالی و نبود اسپانسر، علاوه بر جدایی بازیکنان بومی از باشگاه های ورزشی قم، تیم های لیگ برتری و دسته اولی نیز با چالش بقا دست و پنجه نرم می کنند.

فردوس قم به عنوان تیم فوتسال لیگ برتر قم اکنون تا پایان لیگ برتر چهاردهم در رده هشتم قرار دارد، این در حالی است که در سال های گذشته تیم های قمی همیشه جزو سه تیم برتر جدول رده بندی بودند و برای قهرمانی تلاش می کردند، اما اکنون به دلیل مالی. مشکلات و عدم حمایت آنها مجبور به مبارزه برای ماندن در لیگ برتر هستند.

ورود بخش خصوصی به عرصه ورزش اگرچه در برخی دیگر از شهرها تجربه و نتایج نامطلوبی برجای گذاشت، اما در قم وضعیت کاملا برعکس است و اکنون تیم شیمیدر قم به عنوان یکی از تیم های موفق و خصوصی است که از فضای داخلی و خارجی استفاده می کند. بسکتبالیست ها و بسکتبالیست ها در صدر جدول گروه دوم لیگ برتر بسکتبال کشور قرار دارد و یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است. دستاوردها و پیروزی های ارزشمند شمیدر قم موجی از افتخار را در بین جوانان و نوجوانان قمی ایجاد کرد.

یکی از جلوه های امیدوارکننده و موفق تیم شیمیدر قم، فعالیت این تیم در لیگ مردان و زنان و ایجاد آکادمی برای پرورش بازیکنان مستعد بومی است.

بدمینتون نیز در سال های اخیر یکی از ورزش های موفق استان قم بوده است. تیم پدافند هوایی رعد در سال 1999 با برگزاری مسابقات عالی قهرمان ایران در لیگ برتر انگلیس شد و در این فصل با وجود تمام مشکلات عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت و اکنون در رده سوم لیگ برتر انگلیس قرار دارد. مشکلات مالی دغدغه اصلی بدمینتون بازان قمی است.

برای اولین بار در تاریخ شمشیربازی تیم های شمشیربازی قم به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شدند که نوید روزهای امیدوارکننده ای را برای علاقه مندان به این رشته می دهد.

هندبال دختران نیز یکی از رشته‌های امیدوارکننده قم است که هندبالیست‌های زن استان قم به همراه تیم هندبال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ اردن به مقام چهارم دست یافتند.

و فاطمه خلیلی، نوریه عباسی و الناز قاسمی سه ملی پوش با تمرین زهرا احمدی دیگر مربی قم در این مسابقات شرکت کردند که شاید با حمایت های لازم آینده ورزش استانداری قم را متحول کند. برنامه ریزی.

کشتی المپیک قم

در بین رشته های ورزشی، کشتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، به ویژه در دهه گذشته، کشتی قم با قرار گرفتن در مسیر توسعه پایدار به موفقیت های بی نظیری در طول تاریخ ورزش استان قم دست یافته است.

پیشرفت کشتی در قم را بهتر می توان درک کرد که از قبل از انقلاب اسلامی تا 14 سال گذشته، تعداد مدال های جهانی، آسیایی و کشوری کشتی گیران قم کمتر از 10 مدال بوده است، اما از 14 سال تا کنون، رایگان بوده است. کشتی گیران و کشتی گیران قم بیش از 140 مدال جهانی و کشوری کسب کرده اند و علاوه بر آن در بخش اصلی اقدامات مهمی توسط تیم کشتی قم انجام می شود که نتایج آن تا چند سال آینده در استان و کشور های مختلف نمایان خواهد شد. تیم ها

یکی از مهم ترین توانایی های کشتی قم حضور مربیانی است که بازیکنان صاحب نامی را می سازند، به طوری که اکنون علاوه بر روح الله مکالی، مسئول تیم کشتی، سایر مربیان قمی نیز در تیم های ملی حضور دارند. جوان، جوان و امل قمی یکی از پنج داور المپیکی کشور است.

تکمیل زیرساخت

علی‌رغم تلاش‌های استانداری قم برای توسعه زمین‌های ورزشی، اما با توجه به رشد سریع جمعیت استان و توسعه ناهماهنگ زیرساخت‌های ورزشی، قم یکی از کمترین سرانه‌های ورزشی را دارد.

100 واحد ورزشی زیر 20 سال در استان قم وجود دارد که تنها 50 درصد آنها استانداردهای لازم را دارند. همچنین در حالی که سرانه استاندارد ورزشگاه ها و فضای ورزشی بیش از یک متر مربع است، این رقم در قم به 50 سانتی متر مربع می رسد.

مجموعه ورزشی امام رضا (علیه السلام) با ظرفیت 4500 صندلی در بردسان یکی از فضاها و پروژه های تقریباً تکمیل شده ورزشی است که شهروندان قمی امیدوارند در سفر هیئت دولت به اتمام آن برسند. بیش از یک دهه از آغاز کاوش و ساخت این سالن ورزشی می گذرد و اکنون ارزش سازه های آن در برابر نور مستقیم خورشید و سرمای یخبندان در فصل سرما رو به زوال است. با توجه به جمعیت حدود 200 هزار نفری منطقه بردسان قم، تکمیل و راه اندازی این پروژه نیمه تمام می تواند بخشی از شهروندان ساکن در منطقه هشت شهری را نجات دهد و از حجم بخشی از داخل شهر بکاهد. سفر به مرکز شهر

این پروژه در حال حاضر 51 درصد پیشرفت مادی دارد. مساحت کل آن 18 هزار و 715 متر مربع است که 5 هزار و 736 متر مربع آن به مساحت کل سالن ورزشی اختصاص دارد. در این سالن ورزشی مدرن اتاق هایی برای بازیکنان، داوران، سالن تمرین، فعالان، اتاق مربیان، نمازخانه، سالن اجتماعات، اتاق استراحت کارکنان و … وجود دارد.

خصوصی سازی و رونق ورزش

زمان آن فرا رسیده است که ورزشکاران، تیم ها یا تیم های ورزشی به حمایت یا بودجه دولتی نگاه کنند، اما همه آنها باید از تکنیک های مختلف برای کسب درآمد و خودکفایی مالی و راه پیشرفت در ورزش استفاده کنند. در اجرای این سیاست

البته شرط موفقیت بخش خصوصی معافیت های مالیاتی و رسیدگی به تسهیلات توسط نهادهای متولی است که متاسفانه در استانداری قم در برخی زمینه ها با کمبود امکانات مواجه هستیم و در حوزه مالیاتی معافیت اعمال نمی شود. .

مسئولیت های مهم ورزشی نیاز به بازسازی و بازنگری دارد، افراد برجسته باید در جایگاه واقعی خود قرار گیرند، ورزش قم یک بار دیگر نیاز به مهندسی و بازسازی دارد.

مدیریت منسجم و آسیب شناسی نقاط قوت و ضعف، سرمایه گذاری در حوزه های مختلف، توسعه زیرساخت ها و ورزش عمومی و مسابقات در دستور کار مدیران ورزش قم قرار گیرد.

رسیدگی به تخلفات ورزشی مطرح شده در برنامه 90، تلاش برای بازسازی وجهه قم و تشکیل اتاق فکر قوی با پیشکسوتان استان برای تدوین سیاست های کلی از جمله مواردی است که ضروری به نظر می رسد. اگر برنامه و خط مشی کلان و مشترکی در ورزش استان وجود نداشته باشد، باید برای سایر تیم های استان قم مانند تیم های فوتبال و فوتسال قم نیز چنین سرنوشتی را انتظار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید